Markkinamuutosten seurauksena Kuusakoski sulki Heinolan alumiiniharkkojen sulatustoiminnan
Syksyllä 2024 Kuusakoski Oy:n alumiinin sulatustoiminta Heinolassa päättyi pysyvästi. Päätös johtui Euroopan alumiinimarkkinoiden kysynnän pysyvästä laskusta ja tuotannon heikentyneestä kannattavuudesta. Liikenteen sähköistyminen ja polttomoottoriautojen valmistusmäärien väheneminen ovat merkittävästi vähentäneet seostetun alumiiniharkon tarvetta. Lisäksi sekundäärialumiinin ylikapasiteetti on pitänyt kilpailun kovana, mikä teki harkkoalumiinin tuotannosta kannattamatonta.
Päätös johti henkilöstövähennyksiin, vaikka osalle irtisanotuista pystyttiin tarjoamaan työtä toisella paikkakunnalla. Lisäksi Kuusakoski panosti vahvasti irtisanottujen tukemiseen, tarjoten muutosturvaa laajemmassa mittakaavassa kuin laki edellyttää.
Henkilöstön tukena alusta alkaen
Kuusakoski valitsi yhteistyökumppanikseen Spring Housen, joka toteutti kattavan urasparrausohjelman. Henkilöstöpäällikkö Nina Perttula kuvailee yhteistyön sujumista: ”Spring Housen vahva osaaminen ja henkilökohtainen lähestymistapa olivat vakuuttaneet meidät aikaisemmassa yhteistyössämme. Halusimme kumppanin, joka aidosti pystyi tuottamaan lisäarvoa irtisanotuille.”
Ohjelma räätälöitiin huomioimaan sekä irtisanottujen pitkät työurat että alueen työllisyystilanne. Jokaiselle osallistujalle rakennettiin henkilökohtainen jatkosuunnitelma. Tukea annettiin muun muassa CV:n ja hakemusten laatimisessa, LinkedIn-profiilin päivittämisessä sekä Työmarkkinatorin käytössä. Osallistujat saivat myös mahdollisuuden valita kursseja ja koulutuksia, jotka tukivat heidän työllistymistavoitteitaan. Sopimukseen kuului myös vaihtoehto hyödyntää DiSC-analyysia, joka avaa uusia näkökulmia ja auttaa oman osaamisen sanoittamisessa.
Paikallinen tuki ja joustavat ratkaisut
Spring House järjesti infotilaisuuden yhteistyössä TE-toimiston kanssa Heinolassa ja tarjosi henkilökohtaista sparrausta niin paikan päällä kuin Teamsin välityksellä. Tiimi varmisti, että jokaiselle irtisanotulle oli selvää, mitä etuuksia heille kuuluu ja miten niiden hakemisessa toimitaan. Myös lähellä eläkeikää olevien työntekijöiden tilanne huomioitiin.
Tulokset puhuvat puolestaan
Yhteistyön tuloksena jokaiselle osallistujalle luotiin selkeä jatkosuunnitelma. Osa löysi pian uuden työpaikan ja osa päivittää ensin osaamistaan kurssien tai korttikoulutusten avulla. Saimme paljon positiivista palautetta osallistujilta: Eräs henkilö kertoi, että hänen hakemuksensa sai erityiskiitosta uudelta työnantajalta Spring Housen avun ansiosta. Toinen henkilö arvosti sitä, että sparraaja otti hänet vastaan yksilönä huomioiden hänen tunteensa tilanteessa.
Työsuhdepäällikkö Outi Saunamäki kiteyttää kokemuksen Spring Housesta: “On ollut ilo nähdä, miten osallistujat ovat saaneet konkreettista hyötyä muutosturvasta. Spring Housen palvelu on ollut luotettavaa ja joustavaa – tämä on ollut tärkeä tukipilari vaikeassa tilanteessa. Olen saanut säännöllisesti päivityksiä sparrauksen etenemisestä, ja olemme voineet tiedottaa myös luottamushenkilöitä palautteista.”'
Kaivataanko organisaatiossanne apua muutosturvaan?
Muutosturva on keskeinen osa organisaatioiden vastuullista muutosjohtamista, ja sen tavoitteena on varmistaa työntekijöiden sujuva siirtyminen uusiin tehtäviin tai urapolkuihin organisaation muutostilanteissa. Tarjoamme asiantuntemusta ja konkreettisia ratkaisuja, joiden avulla organisaationne voi tukea henkilöstöään muutosten keskellä.
Ota yhteyttä Spring Housen asiakkuusjohtaja Tiina Suorsaan, jos organisaatiossanne kaivataan apua muutosturvaan!