Skip to main content

StaffPoint-konsernin historia

Pian viisi vuosikymmentä henkilöstöpalvelualalla - upeiden asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa yhdessä kasvaen. Vielä vuosituhannen alussa buukit kirjoitettiin ruutupaperille. Nyt asiakkaamme hoitavat varaukset myStaffissa. Lue kasvumme polusta!

Annetaan talossa jo viisitoista vuotta työskennelleen staffpointlaisen, HR-päällikkö Sanna Lassanderin, kertoa:

Kaikki alkoi viihteestä vuonna 1971

Nykyisen StaffPointin juuret ovat turkulaisessa Turku Viihde Oy:ssä, joka välitti bändejä, ravintolamuusikkoja ja kokkeja. 1970-, 80- ja vielä koko 90-luvunkin yrityksen liiketoiminta oli puhtaasti henkilöstövuokrausta, jota laajennettiin pikku hiljaa eri toimialoille. Kilpailijoita oli harvassa.

Turku Viihteen nimi muuttui vuonna 1999, jolloin perustettiin markkinointiyhtiö nimellä Extra Henkilöstöpalvelut Oy. Tuolloin yhtiö laajensi toimintaansa kahdeksalle paikkakunnalle, myös Helsinkiin. Asema markkinoilla oli edelleen miltei monopoli. Kun Hartwall Areena avattiin vuonna 1996, Extra oli Areenan ainoa henkilöstövuokrauskumppani.

Liiketoiminta pysyi jämptisti aisoissa aikansa patruunajohtajan, Pertti Kuismasen, johdolla.

Vuoden 2001 työsopimuslaki merkitsi isoa askelta henkilöstövuokraukselle.

"Markkinassa tapahtui iso muutos vasta vuonna 2001, jolloin uusi työsopimuslaki astui voimaan", Sanna Lassander kertoo.

"Muutos tarkoitti sitä, että vuokratyöntekijöillä oli täsmälleen samat työsuhteen edut kuin muillakin. Henkilöstövuokrauksesta tuli 'salonkikelpoista' liiketoimintaa ja meille hakeutuvien työntekijöiden osaamisen laatu parani."

Ensimmäinen pääomasijoittaja Capman toi kehitykseen vauhtia

Talon sisällä vauhti kiihtyi Lassanderin mukaan vuonna 2002, kun ensimmäinen sijoittaja Capman osti osuuden Extrasta. Siitä alkoi liiketoimintaprosessien ja työkalujen tavoitteellinen kehittäminen. Samana vuonna yrityksen nimi muuttui StaffPoint Oy:ksi.

2000-luvun alun mullisti internetin ja tietoteknisten järjestelmien yleistyminen työpaikoilla.

"Meillä oli koko henkilöstölle suunnattu mittava koulutuspäivä, jonka teemana oli Surffaillaan verkossa. Yhdessä sitten ihmeteltiin, että mitähän tämä kaikki tuo tullessaan", Lassander muistelee.

Hänen mukaansa ensimmäinen StaffPointin buukkausjärjestelmä oli Access-pohjainen Extra-niminen järjestelmä. Elettiin vuotta 2002 tai 2003.

"Ennen buukkausjärjestelmää olimme hoitaneet kirjaukset lyijykynällä ruutuvihkoon."

Buukkausjärjestelmää seurasi Siilo-niminen hakijaportaali, jonka myötä päästiin paperisista työhakemuksista eroon vuoden 2006 tietämillä. Sitä ennen hakemukset oli kerätty käsin maakunnista ja myöhemmin vastaanotettu sähköpostiliitteinä.

Työkalujen automatisoiduttua teho kasvoi ja liiketoiminnan volyymi lähti uudenlaiseen kasvuun.

Valmennuspalvelut osaksi tarjontaa vuonna 2009

Rekrytointipalveluita tarjottiin StaffPointissa 2010-luvulle saakka henkilöstövuokrauspalveluiden ohessa. Valmennuspalveluista yhtiö sai osaamista jo ostaessaan vuonna 2008 koulutusyritys Taitoprofiilit Oy:n. Samana vuonna StaffPoint siirtyi Capmaniltä perheyhtiö G.W Sohlbergin omistukseen.

"Vuosi 2009 oli Suomen taloudelle ja StaffPointille todella raskas. Rakennus- ja teollisuusalat sukelsivat (- 60 %), palvelualat kyykkäsivät (-20 %) - palvelualojen toimeksiannot meidät kuitenkin pitivät pinnalla", Lassander kertoo.

Nykyinen StaffPoint-konserni muotoutui vuonna 2012

2010-luku on ollut määrätietoisen kehittymisen aikaa.

"Pääomasijoittajat ja toimitusjohtajat ovat kukin tuoneet liiketoiminnan linjaukseen omia painopisteitään", Sanna Lassander toteaa.

Vuonna 2012 valettiin paikalleen StaffPoint-konsernin nykyiset kolme kivijalkaa: henkilöstövuokraus- ja rekrytointipalvelut, valmennuspalvelut ja HR-ohjelmistot. Tämän mahdollisti yrityskauppa, jossa StaffPoint ja HR House fuusioituivat.

Joulukuussa 2012 StaffPointin kanssa fuusioitunut HR House oli saman vuoden elokuussa ostanut valmennusyhtiö Spring Housen. Spring House oli tässä vaiheessa toiminut markkinoilla jo kymmenen vuotta ja tunnettiin kasvavana ja osaavana valmennusyhtiönä. Fuusio HR Housen kanssa toi StaffPointille myös Saima Softin ohjelmisto-osaamisen. Saima Soft Oy oli vuonna 2001 perustettu ja vuonna 2009 HR Houseen yhdistynyt ohjelmistoyritys, joka oli erikoistunut HR-ohjelmistojen tuotekehitykseen ensimmäisen suuren asiakkaansa Jokela Capitalin ansiosta. Tässä yhteydessä uutta konsernia vetämään nimitettiin konsernijohtaja Mika Kiljunen.

Johdon suorahaku, Espanja ja Viro

Entä milloin johdon suorahaun palveluista muodostui erillinen, kasvava palvelualueensa StaffPointiin? Tämä tapahtui vuonna 2014, jolloin StaffPoint Executive eriytettiin omaksi palvelualueekseen; palveluita alettiin johdonmukaisesti kehittää ja markkinoida. Vuonna 2014 StaffPoint myös perusti toimiston Espanjaan, Fuengirolaan.

Toimipiste Tallinnasta tuli mahdolliseksi sen jälkeen, kun Viro liityi EU:hun vuonna 2004. StaffPoint hankki vuonna 2006 perustetun Personal Punkt -nimisen yrityksen. Sen nimi muuttui StaffPointiksi vuonna 2014. Tällä hetkellä toimipisteitä on jo lähes 20.

Vakuuttavaa kehitystä kohti Täyden palvelun HR-taloa

Yhtiötä vuosina 2012–2018 johtaneen Mika Kiljusen aikana StaffPoint-konsernista kehittyi kannattava ja lupauksensa lunastava HR-talo. StaffPointilla oli omaa, suosiotaan jatkuvasti kasvattavaa HR-ohjelmistotuotekehitystä, työ- ja elinkeinohallinnon arvostamia työllistämispalveluita ja vahva perusliiketoiminta: rekrytointi- ja henkilöstövuokrauspalvelut.

Pääomasijoitusyhtiö Sponsor Capitalin ostettua StaffPoint-konsernista enemmistöosuuden Kiljunen siirtyi hallituksen jäseneksi. Konsernin toimitusjohtajaksi nousi valmennusyhtiö Spring Housea lähes kymmenen vuotta kasvun ja menestyksen polulle ohjannut Anu Ahokas.