Siirry sisältöön
Valtti refe kuvituskuva
Takaisin

Valtti Henkilöstöratkaisut tukee vakuutusyhtiö Turvaa vakuutusedustajien rekrytoinnissa

kuva-Valtti referenssi Turva

Valtti Henkilöstöratkaisut tuli mukaan Turvan rekrytointeihin kesäkuussa 2020. Lähtötilanteessa Turva tarvitsi uudelleenorganisoitumisen jälkeen uusia vakuutusedustajia. Turvassa he ovat yrittäjiä.

Yhteistyön alkaessa Turva oli ehtinyt löytää jo osalle paikkakunnista uudet vakuutusedustajat. Valtti tuli mukaan tukemaan haastavimmissa hauissa. Turva testasi aluksi Valtin kyvykkyyttä antamalla hakuun kolme paikkakuntaa. Nämä olivat pienempiä paikkakuntia ympäri Suomea.

Myyntijohtaja Tiina Kemppi kertoo, että tehtävänanto ei ollut missään tapauksessa helppo, kun lähdettiin rekrytoimaan yrittäjiä provisiopalkkauksella. Epäilykset toimeksiannon onnistumisesta alussa liittyivät siihen, että rekrytoinnit ovat Turvallekin haastavia – miten vaikeaa onkaan rekrytoida toisen palvelukseen.

Valtissa osaamista haastavimpiinkin hakuihin

Kandidaattien etsintä käynnistyi ilmoitushaulla välittömästi. Hakemuksia tuli myös verkostojen kautta. Turvassa yllätyttiin positiivisesti hakujen tehokkuudesta, sillä hakemuksia alkoi tulla nopeasti ammattimaisesti hoidettuihin hakuihin.

Nopea reagointi toi Kempille varmuutta, että aloitus oli ollut hyvä. Valtilla on tapana esitellä sopivat hakijat heti haastattelun jälkeen. Säännöllinen yhteydenpito, tilannekatsaukset sekä viiveetön toiminta lisäsivät Turvassa tyytyväisyyttä ja palvelun tuomaa mielenrauhaa.

Kun onnistumisia alkoi tulla, lisättiin hakupaikkakuntia. Uusien vakuutusmyyjien löytyminen oli ja on edelleen projekti, kuvailee Kemppi, vaikka päivittäinen tilanne toki tasaantui Valtin löydettyä uusia vakuutusedustajia Turvan myyntitiimiin.

Miksi Valtti onnistui?

Tiina Kemppi kuvailee, että alusta alkaen Valtilla oli halu ja kyky kuunnella asiakkaan tarvetta ja lähteä toteuttamaan siihen sopivaa ratkaisua – löytää juuri oikeanlaisia uusia osaajia Turvan vakuutusedustajiksi.

Yhteistyö alkoi perusteellisella alkukeskustelulla, jossa käytiin läpi tarkasti hakukriteerit ja muut tiedot. Valtissa katsotaan, ettei yhteistyön alussa voi saada liikaa tietoa ja pienistäkin yksityiskohdista voi olla hyötyä myöhemmin.

Rekrytoijien tuntiessa asiakkaan, on työskentelystä helpompaa kertoa sekä työpaikkailmoituksessa että työhaastattelussa luoden kiinnostusta ja luottamusta juuri tähän tehtävään. Hakuvaiheessa hyödynnettiin myös Turvan positiivista työskentelymielikuvaa ja toimialan parasta asiakastyytyväisyyttä yhdeksän vuoden ajalta.

Rekrytointipalvelu oli Turvalle helppoa ja vaivatonta. Kemppi kertookin, että vaikka ei edes tiennyt mitä kaikkea on tehty, pystyi luottamaan siihen, että kokonaisuus toimii. Tämä on hänelle tärkeää palvelun ostajana ja Valtin matalan kynnyksen aktiivinen yhteydenpito varmisti samalla loistavan tiedonkulun.

Valtin palvelun hyödyt – hyvää ei kannata vaihtaa

Rekrytointipalvelun käyttö toi Turvalle aikasäästöä. Kemppi kuvailee suurimman hyödyn kuitenkin olevan toisaalla:

"Kun Valtti löysi kaikki haetut vakuutusedustajat, he olivat heti mukana tekemässä Turvan tulosta ja kasvua ympäri Suomea. Haastavasta koronavuodesta huolimatta Turvan kasvu ei heikentynyt, vaan oli toimialan suurinta."

Samalla Kemppi arvioi, että Turvan omista hakukanavista olisi ajan myötä saattanut löytyä toivotunlaiset vakuutusedustajat. Olisivatko he olleet yhtä kovia osaajia, kuin Valtin löytämät? Aikaa olisi kulunut huomattavasti enemmän ja vaihtuvuus olisi todennäköisesti ollut suurempaa. Valtin kautta löytyneet uudet vakuutusedustajat ovat osaavia ja pysyvyys on aiempaa parempaa, huolimatta siitä, että yrittäjämyyjämallissa vaihtuvuus on toimihenkilömyyjämallia suurempaa.

Organisaation rakentamisvaiheessa rekrytointitarve on suuri. Keskinäisen Vakuutusyhtiö Turvan rekrytointitarpeet ovat rauhoittuneet. ”Rekrytoinneissa mukana olleiden valttilaisten persoonat olivat koko hakuprosessissa vahvasti mukana. On hienoa tehdä töitä aitojen ihmisten kanssa”, tiivistää Kemppi ja jatkaa:

"Käytämme Turvassa jatkossakin Valtti Henkilöstöratkaisuja rekrytoinnissa, koska yhteistyö on ollut tehokasta, aitoa ja välitöntä."


Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva on kotimainen ja asiakkaidensa omistama vakuutusyhtiö. Turva keskittyy erityisesti ammattiliittojen jäsenten kotitalouksien vakuuttamiseen ja moni ammattiliitto on vakuuttanut jäsenensä juuri Turvan kautta. Jäsenille tarjotaan myös erilaisia etuja ja alennuksia. Vahvan ammattiliittoyhteistyön lisäksi Turvalla on henkilö- ja yritysasiakkaita.

Yli 10 vuotta asiakkaita ja työnhakijoita palvellut Valtti Henkilöstöratkaisut Oy kuuluu StaffPoint-konserniin. Jos Turvan vakuutusmyyjän työt kutkuttelevat, ota yhteyttä, vaikka avoimena ei olisikaan paikkoja!