← Takaisin
- Ideat ja ilmiöt
- Asiakascaset
- Menestyksekäs pop up -myymäläkonsepti
Toimiva pop up -myymäläkonsepti lisäsi merkittävästi Finlaysonin myyntiä
Asiakascaset, 20.6.2024
Finlayson ja StaffPoint aloittivat yhteistyön alkuvuodesta 2021. Yrityksen pitkään historiaan mahtuu kasvutarinoita, edelläkävijyyttä ja muutama kohukin, mutta se on onnistunut säilyttämään paikkansa Suomen tunnetuimpana kodintekstiilibrändinä.
Pop up -myymälät ovat nousseet merkittäväksi ilmiöksi vähittäiskaupan alalla, eikä suotta: ne tarjoavat yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden testata uusia markkinoita, tuotteita ja konsepteja ilman pitkäaikaisia sitoumuksia. Joustava ja dynaaminen myymäläkonsepti mahdollistaa nopean reagoinnin kuluttajakysyntään ja kausivaihteluihin.
Kivijalkaan verrattuna pop up -myymälä on huomattavasti riskittömämpi vaihtoehto, mutta sen avulla voidaan kerätä arvokasta tietoa asiakkaiden mieltymyksistä ja ostokäyttäytymisestä. Tieto on kriittistä, kun suunnitellaan pysyviä myymälöitä tai laajennetaan tuotevalikoimaa.
StaffPoint on toteuttanut pop up -myymäläkonsepteja jo useiden asiakkaiden kanssa, joten asiantuntijuus on rakentunut vankaksi. Asiantuntijoillamme on valmiudet palvella kaiken kokoisia yrityksiä ja tarjota oikeat osaajat pop up -konseptin alusta loppuun.
Pop up -konsepti mahdollistaa strategisen liiketoiminnan testaamisen
Finlayson lähti hyödyntämään StaffPointia pop up -myymälätoimintaan. Tällä hetkellä Finlaysonilla on n. 15 kivijalkamyymälää, ja n. 35 pop up -myymälää. Parhaimmillaan jälkimmäisiä on ollut 53 ympäri Suomen.
”Tällaiseen konseptiin tarvitaan luotettava kumppani. Meillä oli tarve varmistaa pop up -sesongin henkilöstö laadukkaasti ja löytää hyviä tekijöitä ympäri Suomen”, kertoo Mikko Alatalo, Head of Retail Manna & Co:lta, johon Finlayson nykyisin kuuluu. Roolissaan Alatalo aloitti yhtiössä sen perustamisvuonna 2021.
”StaffPointilla on laaja verkosto, ja meille on pystytty varmistamaan rekrytointiprosessit nopeallakin aikataululla”, Alatalo kertoo. ”StaffPoint on ainut mahdollistava tekijä, jotta voimme toimia niin laajasti koko Suomen saatavilla.”
Vahva kumppanuus avain menestykseen
Finlaysonin pop up -liikeverkosto on saavuttanut merkittävää menestystä ympäri Suomen. Taustalla on tiivis kumppanuus: molemminpuolinen sitoutuminen, joustava toimintamalli ja jatkuva kehitys.
”Meillä on ollut alusta asti yhteinen tahtotila”, Alatalo sanoo. Hän kuvailee yhteistyötä niin saumattomaksi, että StaffPointin asiakkuusvastaava Emilia Lindroos tiimeineen on kuin samaa tiimiä, eikä niinkään ulkoistettu palveluntarjoaja.
”Parasta on, että tätä tehdään aidosti yhdessä. Ei edes tunnu, että tässä olisi ulkopuolinen kumppani mukana. Kyky reagoida meidän nopeasti muuttuviin tilanteisiin on äärimmäisen tärkeää, vaikka olemmekin varmasti vaativa asiakas”, Alatalo naurahtaa, ja jatkaa: ”Odotus ja ihmiset ovat löytäneet hienosti toisensa.”
Yhteinen toimintamalli ja selkeä suunnitelma
Ensimmäisellä kaudella konsepti saatiin rakennettua asiakkaan tarpeiden ympärille. Vaikka se on pysynyt suurimmalta osin samana, on korjauskohtiakin huomioitu ja niiden pohjalta toimintaa voitu jatkuvasti kehittää.
”Suunnittelutyö tehdään hyvissä ajoin, ja homma pyörii tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Projektin etenemistä seurataan tarkasti alusta loppuun saakka”, Lindroos selittää. Myös hän kuvailee Finlaysonin tiimin tuntuvan enemmän kollegoilta kuin asiakkailta.
”Tunnemme molemmin puolin toisemme hyvin. Asiakkaalla on meihin täysi luottamus, ja me taas pystymme vastaamaan asiakkaan tarpeisiin, kun tunnemme heidät sekä liiketoiminnan”, Lindroos jatkaa.
Tuttu tiimi ja selkeät roolit varmistavat sujuvuuden
StaffPointin vahvuus on ollut selkeästi delegoitujen roolien hyödyntäminen. "Meillä on nimetyt henkilöt, ja roolit on delegoitu selkeästi tiimissä – kaikki tietävät, mitä kukin tekee eikä sähläystä silloin synny", kertoo Lindroos. Selkeä roolijako mahdollistaa nopean ja tehokkaan palvelun kaikissa tilanteissa, mikä on erityisen tärkeää pop up -liikkeiden nopeassa toimintasyklissä.
”Pop up -konsepti on siitä haastava, että asioita tapahtuu nopeammin ja lyhyemmällä aikavälillä kuin kivijalkamyymälöissä, esimerkiksi vuokrasopimusten kanssa. Kun konsepti on loppuun saakka mietitty, homma toimii vauhdista huolimatta”, Lindroos vakuuttaa.
Samoilla linjoilla on Finlaysonin Mikko Alatalo. ”Olemme tosi nopea yritys. Saattaa olla, että tänään asia on näin, mutta huomenna tilanne on jo ehtinyt muuttua. Tähän StaffPoint on pystynyt vastaamaan”, hän kertoo.
Alatalo kiittelee vaivatonta ja välittävää vuoropuhelua. Jos jostain herää huoli, on siihen reagoitu nopeasti ja asioita on pystytty tekemään myös ennakoiden. ”Ei tarvitse huolehtia, aina löydetään yhdessä ratkaisu. Se on meille tärkeä asia.”
Sitoutuneet työntekijät ja yhteiskunnallinen merkitys
Suuri osa pop up -myymälöiden työntekijöistä on ollut aiemmin vastaavissa työtehtävissä, osa Finlaysonin, osa muiden yritysten myymälöissä. ”Meillä on sitoutuneet työntekijät, jotka haluavat palata meille”, Finlaysonin rekrytoinneista vastaava StaffPointin rekrytointikonsultti Fanny Forsbom De Meyer kertoo. ”Moni on työskennellyt meillä jo vuosia, joten ammattitaitoa on kertynyt. Tässäkin keississä työntekijöitä on ollut eri paikkakunnillakin Finlaysonin myymälöissä elämäntilanteen mukaan”.
StaffPointin ja Finlaysonin yhteistyöllä onkin myös yhteiskunnallinen merkitys. "Vuokratyö on monelle paras tai jopa ainut tapa tehdä töitä, esimerkiksi opiskelijoille tai osatyökykyisille. Nykyään moni eläkeläinenkin haluaa vielä jatkaa työelämässä", Emilia Lindroos sanoo. Osa- tai määräaikainen työ mahdollistaa yrityksille työvoiman joustavan hyödyntämisen. Samalla se tarjoaa työntekijöille arvokkaita mahdollisuuksia sovittaa työ muuhun elämään erilaisissa tilanteissa, kun kokoaikatyö ei ole mahdollinen.
Toimivan tiimin rakentaminen vaatii ammattitaitoa
Pop up -myymäläkauden onnistuminen vaatii onnistuneet rekrytoinnit. ”Tiimit rakennetaan toimimaan. Emme rekrytoi vain yksittäisiä ihmisiä sieltä täältä, vaan koko porukan dynamiikka on keskiössä. Vaatii ammattitaitoa rakentaa kymmeniä tiimejä, joiden pitää toimia koko sesongin ajan ja sen ylikin”, Lindroos kertoo. Prosessi on vaiheistettu ja aina samanlainen, jotta se on tasapuolinen hakijoille ja tasalaatuinen asiakkaalle.
Hakemuksia kaudelle tulee tavallisesti paljon, jopa tuhat. Osaava tiimi pystyy hallinnoimaan kokonaisuutta hyvin, vaikka mukana on sekä vanhoja että uusia työntekijöitä. ”Yhteistyön kautta meillä on ymmärrys siitä, minkälainen on asiakkaan toivoma profiili työntekijälle”, Lindroos jatkaa.
”Meillä on koko ajan parempia ja parempia tuloksia. Olemme oppineet, minkälainen on meille oikea myyjä tai vastuumyyjä”, Mikko Alatalo komppaa. Finlaysonin arvot, uteliaisuus, rohkeus ja vastuullisuus, ovat tärkeä osa myös työntekijän profiilia. Oma persoona kuitenkin saa, ja pitääkin näkyä.
Ainutlaatuinen kumppanuus
StaffPointin pop up -myymäläkonseptin ansiosta Finlaysonin toiminta on ollut sujuvaa. Muuttuviin tilanteisiin on pystytty vastaamaan nopeasti, ja tekijöitä on voitu työllistää ympäri Suomen. Tämä on osoitus siitä, kuinka hyvin suunniteltu ja toteutettu yhteistyö voi tuottaa merkittäviä tuloksia sekä asiakasyritykselle että työntekijöille.
Alatalon mukaan tänä kesänä koko retail-toiminnasta yli puolet tulee nimenomaan pop up -toiminnasta. ”Se on supertärkeää liiketoiminnan kannalta”, hän sanoo.
”Arvostan yhteistyötä ja sitä, minne asti olemme tällä päässeet. Meillä on alusta asti ollut yhteinen tahtotila saavuttaa sama maali. Pitkällä urallani olen tehnyt paljon töitä eri kumppaneiden kanssa, myös rekrytoinnin osalta. Tällaista kumppanuutta ei ole vielä ollut, ja tämä on juuri näiden ihmisten aikaansaannos”, Alatalo kertoo.
”Tää on tosi hyvä fitti.”