Skip to main content
kahvilapicnic
Takaisin

Case Picnic: Hyvän esimiestyön kautta pysyvyyttä henkilökuntaan ja pitkiä työuria

Picnic-kahviloiden tarina on kantanut pian kolme vuosikymmentä tarjoten asiakkaille tuoreita, itsetehtyjä makunautintoja. Perheyritys valmensi lähes 30 kahvilapäällikköään. Tuloksena oli uusia eväitä johtamiseen ja pitkien työurien rakentamiseen.

Kun esimies tietää tarkasti, mitä häneltä odotetaan, tiiminkin innostaminen kohti parempaa asiakaskokemusta ja myyntiä on helpompaa.

"Picnic-kahviloiden kahvilapäälliköt ympäri Suomen tekevät töitä hyvin ’hands on’. Osa heistä on ollut tehtävässään jo vuosikymmenen, osa on vasta aloittanut. Esimiesten toimenkuvat kaipasivat kirkastamista ja työn suunta selkiyttämistä. Halusimme esimiesten saavan hyvät perusteet ja työkalut tiiminsä sitouttamiseen, picnicläisellä tavalla", myyntipäällikkö Mari Majava ja liiketoimintajohtaja Carita Degerman kertovat.

Pitkän tähtäimen tavoitteena oli parantaa työtyytyväisyyttä kaikissa Picnic-kahviloissa.

"Picnicin maine ja brändi ovat hyvät. Esimiesvalmennuksella pyrittiin lisäämään samaa positiivista vetovoimaa ja tavoitteellisuutta myös kahviloiden seinien sisäpuolelle", Majava sanoo.

"Meillä on tarjota palkitsevia ja pitkiä työuria. Uskomme, että esimiestyötä kehittämällä henkilöstö kokee Picnic-kahvilat viihtyisäksi työpaikaksi ja tunnelma välittyy myös asiakkaisiin", Degerman lisää.

Myynnin seurannasta tuli säännöllinen työkalu

Spring House toteutti 30-henkiselle esimiesjoukolle helposti lähestyttävän reilun puolen vuoden mittaisen valmennusohjelman. Se koostui kaikille yhteisistä päivistä, parituntisista Skype-valmennuksia sekä sarjasta pienryhmätapaamisia.

"Toteutuksen toimivuus oli mieluisa yllätys. Skype-osuudet pitivät valmennettavien työmatkat minimissä", Mari Majava kiittelee.

Esimiesvalmennukseen sisällytettiin myös myyntivalmennusta. Valmennettavat perehdytettiin johtamiseen myyntilukujen kautta. Teema otettiin innolla vastaan:
"Nyt jokaisessa kahvilassa seurataan päivän keskiostoja ja asetetaan myynnille sekä päivittäiset että kuukausittaiset tavoitteet. Tavoitteista on tullut arkea koko kahvilatiimille."

"Esimiesten palautteen perusteella valmennuksesta oli välitöntä hyötyä: ’Nyt ymmärrän, mikä esimiehen rooli työssä viihtyvyydessä ja mielekkyydessä on"’, moni on todennut.

Kehityskeskustelut jalkauttavat ja jatkavat teemoja

Esimiesvalmennuksen päätyttyä esimiestyön sparraaminen on Picnic-kahviloissa siirtynyt uudelle tasolle.
"Päätimme, että jatkamme valmennuksessa esiin nousseita teemoja kehityskeskusteluissa. Keskustelemme siellä kasvokkain niiden toteutumisesta ja jalkautamme yksilötasolle", kahvilapäälliköiden lähiesimiehenä toimiva Mari Majava kertoo.

Painopiste esimiestyön tukemisessa on siirtynyt osaamisen kehittämiseen. Carita Degermanin mukaan myös esimiesten keskinäinen yhteydenpito on tiivistynyt. Esimiestiimillä on nyt vahvempi yhteys keskenään, sillä he sparraavat toinen toisiaan.

"Valmennusprosessi oli hyvä. Menetelmät istuivat meille. Mielestäni valmennus on jatkuva keino uudistaa työyhteisöä. Tarkoitus onkin luoda sille jatkumoa", Degerman sanoo lopuksi.

Haasteet lähtötilanteessa

  • Tavoitteena oli kirkastaa esimiesten työn suuntaa
  • Kahvilapäällikön rooli ja johtamisen vastuut kaipasivat selkiyttämistä
  • Työyhteisön vetovoimaisuutta haluttiin vahvistaa ja sitä kautta pidentää työuria

Muutokset ja niiden hyödyt

  • Kahvilapäälliköiden ymmärrys päällikön roolista ja työn tavoitteista on selkeä
  • Kahvilapäälliköiden päätöksenteko on helpottunut
  • Kahvilapäällikön johdolla kaikissa kahviloissa tunnetaan ja seurataan myynnin lukuja säännöllisesti
  • Kahviloiden välinen yhteistyö on lisääntynyt
  • Valmennusohjelman ansiosta esimiestyön tukeminen on siirtynyt uudelle tasolle