Siirry sisältöön
Senior Advisorit
Takaisin

Mikä ihmeen Uusi Normaali?

Kautta aikojen maailmaa mullistaneet erilaiset kriisit ja ilmiöt ovat luoneet megatrendejä tai ainakin osaltaan kiihdyttäneet niitä.

Maapallon lämpenemisestä johtuva ilmastonmuutos megatrendinä koskettaa aivan jokaista suomalaista yritystä toimialasta tai koosta riippumatta. Ilmastobusinekseen satsaavat yritykset luovat uutta kasvua ja työpaikkoja.

Laitetaanpa katse kuitenkin kaupan alaan ja sitä koskettaviin megatrendeihin. Sieltä pompsahtaa selkeinä trendeinä businessterminologian ikisuosikki digitalisaatio, globalisaatio (maailmanlaajuinen tarjonta!), yksilöllinen asiakaskäyttäytyminen, ilmastonmuutos ja kestävä kehitys sekä ”data on valtaa ja asiakas päättää”-trendi.

Entäpä sitten korona ja siitä aiheutuvat heijasteet megatrendeihin? Jos yhdessä yössä Suomi muuttui pitkälti etätyömaaksi, niin samalla tavalla korona kiritti kummasti verkkokaupan kasvun huimiin lukemiin. Ne, joilla teknologia toimi, saattoivat nukkua yönsä suht’ rauhallisin mielin. Muut lähtivät hankkimaan osaamista ja teknologiaa.

Avaamme tässä blogisarjan, jossa tuomme esille kaupan aluetta, erityisesti kuluttajabusinessia koskettavia megatrendejä ja uuden normaalin jälkeistä maailmaa. Mikä on muuttunut? Miten muutokseen on yrityksissä vastattu? Miten uudet haasteet ja vaatimukset heijastuvat ihmisten osaamiseen? Miten uutta osaamista on saatu houkuteltua yrityksiin?

Asiat loksahtavat paikoilleen suunnitelmallisesti, mutta usein mukana on ripaus kohtaloa ja sattumaakin. Tämä pätee StaffPointin koko Exe-tiimiä tarkasteltaessa. Toki tiimiä on rakennettu ajatuksen kanssa, mutta mukana on myös sopivasti tuuria ja sattumaa. Oikeat ihmiset oikeaan aikaan kohtaavat toisensa. Tämän kaupan alan blogisarjan takana ovat Pasi Theman ja Tiina Kansanen, joilla on kokemusvuosia yhteensä rapiat 50 kaupan alueen liiketoiminnan johtamisesta ja HR-näkökulmasta. Ja eikä siinä vielä kaikki. Kirsikkana kakussa digiosaamisemme kantavana äänenä ja voimana on tytäryhtiömme Henrico Digital, jossa verkkokaupan Suomen markkinan gurut Pyyhtiän Tomi & rautainen digiverkosto__ palvelevat asiakkaitamme menestymään ja tekemään parempaa työelämää.

Näihin tunnelmiin palaamme elokuussa asiakacasejen sekä markkinahavaintojen ja -ratkaisujen merkeissä.