Siirry sisältöön
manne tiensuu-3
Takaisin

Korona laittaa HR-ihmiset koville

HR-työ jakaantuu kriisin aikana kolmeen yhtä kriittiseen osa-alueeseen.

Tällä hetkellä erityisesti HR-ihmiset ovat kovilla. Kuten kaikki muutkin funktiot, HR on resurssoitu vastaamaan normaalitilannetta ja nyt työkuorma on tapissa. Vähän aikaa jaksaa venyä, mutta viikkokaupalla ei kukaan jaksa. Väsyneenä ei myöskään ylin johto tee parhaita mahdollisia ratkaisuja, eikä energiaa riitä työntekijöiden tukemiseen. Viestinnässä täytyy olla nyt erityisen huolellinen – ihmiset ovat huolissaan ja tunteet pinnassa – väärin muotoiltu viesti voi aiheutaa turhaa harmia.

HR-työ jakaantuu nyt kolmeen yhtä kriittiseen osaan:

  1. Koronaepidemian aiheuttamien akuuttien asioiden hoitaminen: suunnitelmien teko, viestintä, mahdollisten yhteistoimintaneuvotteluiden hoitaminen, resurssointi, jne.
  2. Varautuminen koronan jälkeiseen aikaan: toimintojen uudelleen käynnistämiset, muutokset toimintatapoihin, resurssisuunnittelu.
  3. Jokapäiväinen työ eli työt ennen koronaa: kaikkien perusprosessien pyöritys ja mahdollisesti käynnissä olevat kehityshankkeet, jotka eivät ole hävinneet mihinkään.

Interim voi olla tähän toivottavasti hetkelliseen kuormaan ratkaisu. Yrityksen oma HR hoitaa osan kriittisistä tehtävistä ja antaa loput Interim-ammattilaisen hoidettavaksi. Joissain yrityksissä oma HR hoitaa mieluummin kaiken koronaan liittyvän ja Interim-HR keskittyy käynnissä oleviin muihin projekteihin tai päinvastoin – Interim hoitaa koronaan liittyviä asioita ja yrityksen oma HR pystyy keskittymään joka päiväiseen työhön ja projekteihin. Tällä ratkaisulla varmistetaan, että juna ei pysähdy ja ollaan hyvissä asemissa, kun tilanne paranee.

Olemme Staffpoint Executivessa käyneet läpi poolissamme olevat potentiaaliset HR-osaajat ja varmistaneet, että pystymme toimittamaan osaavan Interim-ammattilaisen muutamassa päivässä, todennäköisesti nopeamminkin, kun tarve syntyy.

Ole yhteydessä, jos yrityksessäsi kaivataan nyt HR-osaamista!