Skip to main content

Syökotona.fi-palvelun takana ahkeroi joukko ravintola-alan huippuosaajia

Koronapandemia on aktivoinut ravintolat innovoimaan ja lanseeraamaan uusia palveluja ennennäkemättömällä tavalla. S-ryhmän ja osuuskauppojen Syökotona.fi-palvelu on otettu työntekijöiden ja asiakkaiden keskuudessa innostuneesti vastaan.

Ravintolaruuan verkkopalvelu Syökotona.fi laajeni huhtikuun aikana Helsingistä Vantaalle ja Espooseen. Syökotona.fi on S-ryhmän digikehityksen ja osuuskauppojen yhteinen palvelukonsepti, jonka toimintaa koordinoi Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla HOK-Elanto.

Nopealla aikataululla kehitetyn palvelun takana on suuri joukko rautaisia ammattilaisia.

Keittiö pyörii kuin normaalioloissa

Kotiinkuljetettavia annoksia kokataan ja pakataan Hakaniemen Memphiksessä, kauppakeskus Jumbon Chico’sissa ja Tapiolan Delissä.

”Keittiötyön ja ruuanlaiton näkökulmasta tekeminen ei ole paljoa muuttunut, vaikka toteutamme neljän eri ketjun ruokatuotteita ja reseptiikkaa. Erilaista on toki se, että lautasen sijasta annos asetellaan nätisti kuljetusrasiaan”, kertoo ravintola Mummotunnelin keittiöpäällikkönä normaalisti toimiva Juha Laine. Laine vastaa 21.4. avautuneen Jumbon Syökotona.fi-keittiön toiminnasta.

Vaikka työn perustekeminen ei kotiinkuljetusruokaa kokatessa juuri eroa normaaliarjesta, on tilateessa Laineen mukaan myös poikkeukselliset piirteensä. Keittiössä nimittäin häärii tavallista useampi mestari kauhan varressa.

”Meillä on ollut parhaimmillaan viisi keittiömestaria vuorossa samaan aikaan”, hän kertoo.

Ravintolajohtajien pakkaamaan ruokaa

Kokemusta ei puutu myöskään Jumbon Chico’s-ravintolan salin puolelta, jossa annoksia asiakkaille lähteviin paperikasseihin pakkaavat Kampin Memphis-ravintolan johtaja Sanna Laitinen ja Casa Largon ravintolajohtaja Tommi Karhu tiimeineen.

Laitinen kokee, että poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta työn arkeen liittyvät haasteet ovat pienentyneet.

”Draamaa on vähemmän, mutta hektisyyteen tottuneelle tämä ei kuitenkaan ole ihan helppoa”, pohtii Laitinen.

Äkillisesti muuttunut tehtävänkuva on vaatinut Laitisen ja Karhun kaltaisiltakin kokeneilta ravintola-alan ammattilaisilta uudenlaista ongelmanratkaisukykyä.

”Kaikki nyt eteen tulevat ongelmat ja haasteet ovat meille täysin uusia, eikä ratkaisuja ole valmiina. Normaalissa arjessa yleensä aina tiedän, että tämähän hoituu näin”, Karhu kuvailee.

Merkittävin ero normaaliin ravintola-arkeen verrattuna on Laitisen mukaan se, että kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta ei ole. Asiakkaat ovat kodeissaan ja tilauksista 95 % tulee netin kautta.

”Omaa asiakaspalveluaan on joutunut miettimään aivan eri näkökulmasta, kun kontaktia asiakkaan kanssa ei ole kasvotusten. Joudut miettimään ihan uudella tavalla sitä, miten luodaan asiakkaalle se ”vau”-elämys”, hän kertoo.

Syö kotona

Sanna Laitinen, Juha Laine ja Tommi Karhu pyörittävät Syökotona.fi keittiötä ja lähettämöä Vantaalla kauppakeskus Jumbossa.

Hopeareunus synkässä tilanteessa

Laitinen ja Karhu kokevat uudet poikkeukselliset tehtävät kiinnostavaksi vaihteluksi ja uskovat Syökotona.fi-projektissa saadusta kokemuksesta olevan hyötyä myös tulevaisuudessa.

”On tullut todella paljon ahaa-elämyksiä ja oivalluksia matkan varrella. Tämä on todella mielenkiintoinen projekti ja on ollut hienoa päästä rakentamaan täysin uudenlaista liiketoimintaa S-ryhmän sisällä. En usko, että take away -ruuan suosio tulee tulevaisuudessa ainakaan pienenemään”, Laitinen sanoo.

Kollegojen tuki ja yhdessä tekeminen on tehnyt Syökotona.fi-projektissa mukana olosta sekä Laitiselle että Karhulle erityisen mieluisan. Molemmat tunnustavat, että ravintolajohtajan arki on ajoittain yksinäistä.

”Syökotona.fi-projektissa teemme työtä porukalla ja olemme yhdessä vetovastuussa. Pallotellemme ja sparrailemme keskenämme. Asioita ei tarvitse miettiä yksin. Samaa voisin kaivata enemmän myös normaaliin arkeen”, Laitinen pohtii.

Laitinen, Karhu ja Laine näkevät positiivisena asiana ravintola-alalle muuten synkässä tilanteessa myös sen, että uusia innovaatioita ja palveluita on onnistuttu tuomaan asiakkaiden saataville nopeasti.

”Asiakkaat ovat olleet valtavan ilahtuneilta, että S-ryhmällä on tällainen palvelu. Hinta-laatusuhteeseen ja valikoimaan on oltu tyytyväisiä ja Jumbon ja Tapiolan keittiöiden avautumisen kanssa samaan aikaan lanseerattu ruokapakkausten perhekoko on myös otettu hyvin vastaan”, he kertovat.

Kolmikko uskoo, että ravintolaruuan kotiinkuljetuspalvelulla on kysyntää myös ravintoloiden palattua takaisin normaaliin päivärytmiin.

”Ihmiset haluavat tilata kotiin muutakin kuin pizzaa”, Laitinen summaa.

HOK-Elanto on StaffPointin yhteistyökumppani.