Skip to main content
Niina Puoskari
Takaisin

K-kauppias Niina Puoskari: "Myyjä-vartijan läsnäolo toimii myös ennaltaehkäisevästi"

StaffPointin uudessa myyjä–vartija-palvelukonseptissa yhdessä työntekijässä yhdistyy kaksi osaamista: myyjä-vartijan työhön kuuluu kaupan päivittäiset työtehtävät sekä myymäläturvallisuudesta huolehtiminen.

Myyjä-vartija tulee osaksi henkilökuntaa ja näin ollen vaikuttaa kokonaisvaltaisesti henkilöstön hyvinvointiin, asiakasrajapintaan ja kaupan arkeen. Palvelua pilotoitiin 5 kaupungissa ympäri Suomen vuoden 2019 aikana. Pilottiin osallistuneet kauppiaat kokivat konseptin erittäin toimivaksi ja saavansa konkreettisia hyötyjä palvelusta.

Yksi heistä on turkulainen K-kauppias Niina Puoskari. Puoskarilla on kaksi kauppaa: K-market Maisteri ja K-market Hanski.

Kerro yhteistyöstäsi StaffPointin kanssa.

Olen tehnyt StaffPointin kanssa yhteistyötä jo vuosia. Toimin myymäläpäällikkönä Suomen Lähikaupalla, jossa myymälämme teki yhteistyötä StaffPointin kanssa. Minulla oli valmiit kontaktit, joten oli luontevaa jatkaa yhteistyötä, kun ryhdyin yrittäjäksi. StaffPoint hoitaa normaalit sairasloman paikkaamiset ja kiiretuuraamiset, toimii rekrytointikumppanina ja nyt yhteistyö on laajentunut myös myyjä-vartijoihin. Yhteistyö on toiminut aina hyvin, palvelu on ollut ystävällistä ja yritykseni tarpeet on otettu tosi hyvin huomioon. Henkilökunta, joka tulee StaffPointilta, on koulutettua ja osaavaa. Olen saanut sen, mitä olen halunnut eli sujuvaa arkea myymälöissä niin, että kaikki toimii.

Olet yksi StaffPointin myyjä-vartijapalvelun pilottikauppiaita. Miten päädyit pilottiin mukaan?

Minulla on ollut jonkin verran haasteellisia tilanteita myymälöissäni. Työntekijät ovat kokeneet turvattomuutta ja voineet siksi huonosti. Olen aktiivisesti ollut Keskoon yhteydessä näistä haasteista ja he ottivatkin minuun yhteyttä ja kysyivät, haluaisinko osallistua tähän pilottiin. Lähdin mielelläni mukaan! Kaikki on sujunut hyvin. Koulutusten jälkeen myyjä-vartijat ovat oppineet talon tavat. He tekevät sekä myyjän että vartijan työt muun henkilökunnan rinnalla.

Minkälaista muutosta myyjä-vartijat ovat tuoneet kauppojesi arkeen?

Koen, että työskentelyilmapiiri ja henkilökunnan hyvinvointi ovat parantuneet. Työntekijät kokevat olonsa turvallisemmaksi, kun heillä on lähes aina työparinaan myyjä-vartija. Esimerkiksi viikonloppuiltoihin on kiva tulla töihin, kun haastavan tilanteen sattuessa paikalla on koulutettu työpari. Järjestyshäiriöt ovat vähentyneet ja hävikki varsinkin alkoholijuomissa on saatu pienenemään.

Katso myös: Myyjä-vartija Kirsi Jauhiainen kertoo työstään

Myyjä-vartijan läsnäolo toimii myös ennaltaehkäisevästi. Tietyt uhkaavasti käyttäytyvät ”vakioasiakkaat”, jotka aiheuttivat aiemmin usein hankalia tilanteita, eivät asioi kaupoissani enää ollenkaan. Olen saanut myös selkeitä rahallisia säästöjä, kun vartiointiliikkeen palveluille on vähemmän tarvetta. Vartiointikustannukset ovat nyt murto-osa siitä, mitä ne olivat ennen.

Kuuluvatko myyjä-vartijat kauppojesi henkilökuntaan myös tulevaisuudessa?

Kyllä! Minulla on kaksi kauppaa ja haluan, että myyjillämme on työparina myyjä-vartija 100 prosenttia aukioloajasta. Tämän saavuttamiseen olen laskenut tarvitsevani viisi myyjä-vartijaa, joista yksi korvaa muiden vapaapäiviä. Silloin koen, että minulla on se mitä haluan!