Siirry sisältöön
Yrittäjyys
Takaisin

Yhteiskunta on matkalla yrittäjyyteen

Lähes kaikki haaveilevat unelmatyöstä. Millainen se on? miettii moni. Oleellisempaa olisi kysyä: ”Miten se tehdään?” Työurat rakentuvat yhä useammin erilaisista pätkistä, projekteista, määräaikaisuuksista ja monenlaisista itsensä työllistämisen tavoista. Ajatus yhdestä työurasta on milleniaalille vieras.

Työnhaku koskettaa yhä useampaa, monelle se on jo osa arkea. Osa ihmisistä ei tyydy vain hakemaan: he luovat. He rakentavat osaamiselleen tarpeen ja myyvät itsensä. Tähän maailma on matkaamassa. Vastaanottajista tulee toimijoita, jotka tuotteistavat taitonsa tarvepohjaiseksi.

Pelottavista sanoista palvelumuotoiluun

Miten (osaaminen) myydään? Mitä asiakkaat haluavat? Nämä ovat tämän päivän kysymyksiä. Oman osaamisen myyminen on vielä alkumatkalla. Yrittäjyys, muutos ja epävarmuus tuntuvat pelottavilta.

Olin vuonna 2001 opiskelemassa kansainvälistä markkinointia Bostonissa. Paikallisesta vaatepesulasta sain yhden parhaista opeista. Näin kuinka hienosti palvelumuotoilu oli onnistunut:

  1. Pesula myy hyvälaatuisen valkoisen kauluspaidan ja 10 kerran pesukortin.
  2. Asiakas tuo likaisen paidan takaisin pesulaan.
  3. Vaihdossa saa vastaavan paidan puhtaana.

Nopeaa. Jokaisesta tapaamisesta tehdään myyntitapahtuma. Kuvitellaanpa, että kyseinen palvelu olisi maailmanlaajuinen. Tarvitsisi omistaa vain yksi paita.

Tämä siltana palvelumuotoiluun ja outplacement -valmennuksiin. Kun pitkä palkkatyösuhde on katkennut, ihminen pysähtyy. Olen tavannut tuhansia työnhakijoita juuri tuossa tilanteessa. Kun pettymyksen tunne on ylitetty, kysyn: ”Mitä osaat?” Vaikka kysymys on vaikea, on siihen aina vastaus. Seuraava kysymys: ”Miten haluat myydä osaamistasi?” Työurien muutosta ajatellen valitettavan usein haaveena on kokoaikainen ja määräaikainen työpaikka. Toki sinänsä ihan hyvä vastaus sekin. Pelottavat sanat: yrittäjyys, freelancer ja jopa kevytyrittäjyys saavat kuitenkin kääntämään katseen alas.

Palveluyhteiskunnasta yrittäjyysyhteiskunnaksi

Käyt parturissa, huollat autosi tai tiputat kirjeen postilaatikkoon. Ostat projekteja – Miksi et myisi niitä? Projektityöntekijä. Ei kuullosta pahalta. Miten myydä? Foorumeita kyllä löytyy. Selkeä esimerkki on fiverr.com-sivusto, joka välittää osaajia useaan tarpeeseen. Idea on selkeä:

  1. I will…
  2. Perustelut miksi olet hyvä
  3. Hinta

Kirjankannet, CV tai rakkauskirje – kaikkea löytyy. Helppo tapa kasvattaa asiakaskuntaa ja osaamista. Työmarkkinat kasvavat samassa suhteessa kuin digitalisaatio. Työ ei ole enää sidottu aikaan tai paikkaan. TE-toimiston palvelu CV-netti poistettiin juuri käytöstä. Palvelussa pystyi esittelemään itsensä, mutta se ei enää riitä. Nyt tilalle on rakennettu Työmarkkinatori. Loistava hanke, jos ihmisillä olisi rohkeutta myydä osaamistaan. Tarvetta on! Avainkysymykset ovat: ”Mitä osaat? Miten haluat sitä myydä?”

Globalisaatio kiihdyttää etätyötä. Myymme projekteja. Mikäli et osaa markkinoida sitä – osta siihen oma projekti. Osaajia löytyy siinä missä ostajiakin. Erikoistuminen on maailman sana. Kuvittele sitä pientä pesulaa Amerikan itärannikolla. He olivat miettineet miten erottua, miten erikoistua ja tärkeimpänä: ”Mitä asiakas haluaa ja miten rakentaa suhde?”

Ostaminen on tehtävä helpoksi, koska asiakas on se tärkein. Myynnin näkökulmasta tämä tarkoittaa joustavuutta ja halua uudistua. Verokortilla en palkkaisi hierojaa, mutta laskun palvelusta maksan mielelläni. Palveluyhteiskunta on kasvanut yrittäjyysyhteiskunnaksi.

#TyönOsaajat -bloggarina oman osaamisen myymistä pohti Spring Housen valmentaja, sosiologi Kiril Mattila.