Skip to main content
Myyjä-vartija Kirsi Jauhiainen
Takaisin

Kauppiaat tyytyväisiä myyjä-vartijoihin: ”Turvallisuuden tunne on lisääntynyt”

StaffPointin uudessa myyjä–vartija-palvelukonseptissa yhdessä työntekijässä yhdistyy kaksi osaamista: myyjä-vartijan työhön kuuluu kaupan päivittäiset työtehtävät sekä myymäläturvallisuudesta huolehtiminen.

Myyjä-vartija on vartijakortillinen myyjä, jonka työhön kuuluu kaupan päivittäiset työtehtävät sekä myymäläturvallisuudesta huolehtiminen.

StaffPointin myyjä-vartija-palvelukonseptissa jokaisen myymälän tarve kartoitetaan tilannekohtaisesti, jonka jälkeen sopiva työntekijä rekrytoidaan räätälöidyllä prosessilla. Palvelun tavoitteena on tuoda asiakkaalle pitkäaikaista hyötyä kustannustehokkaasti.

Jyväskyläläinen K-kauppias Tero Lehtonen on ollut yhteistyömalliin tyytyväinen.

”Rekrytointiin on päässyt vaikuttamaan ja valitsemaan juuri sen henkilön, joka sopii parhaiten meidän työyhteisöön. Työvuorossa pitää pystyä olemaan myös yksin, joten tehtävään sitoutuneen ja motivoituneet henkilön löytäminen oli tärkeää”, hän kertoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

K-kauppias Tero Lehtonen

Kauppias Tero Lehtonen ja myyjä-vartija Jussi Juoperi.

Myyjä-vartija vaikuttaa työllään ja läsnäolollaan sekä henkilöstön hyvinvointiin että asiakaskokemukseen rauhoittamalla kaupan arkea. Kauppiaat ovat saaneet kustannustehokkaalla ratkaisulla myös selviä taloudellisia säästöjä.

”Työskentelyilmapiiri ja henkilökunnan hyvinvointi ovat parantuneet, ja työntekijät kokevat olonsa turvallisemmaksi, kun järjestyshäiriöt ovat vähentyneet. Lisäksi hävikki varsinkin alkoholijuomissa on saatu pienenemään, vaikka vartiointikustannukset ovat nyt murto-osa siitä, mitä ne olivat aiemmin,” kuvailee palvelun hyötyjä K-kauppias Niina Puoskari, jolla on kaksi myymälää Turussa.

Myös Tero Lehtonen kertoo, että myyjä-vartijan läsnäolo on vaikuttanut positiivisella tavalla kaupan arkeen ja esimerkiksi rikosilmoituksia joutuu tekemään nyt huomattavasti aiempaa vähemmän.

”Häiriökäyttäytyminen ja näpistely ovat selvästi vähentyneet. Myös asiakkaat ovat kertoneet, että turvallisuuden tunne kaupassa asioidessa on lisääntynyt. Vartijan pitäminen ei kuitenkaan olisi pienessä kaupassa kustannusten puolesta mahdollista. On tärkeää, että myyjä-vartija hallitsee kaikki kaupan tehtävät”, hän summaa.

Yksi työntekijä, kaksi osaamista

  • Myyjä-vartijan työnkuvaan kuuluu kaikkien myyjän tehtävien lisäksi myymäläturvallisuudesta huolehtiminen.

  • Myyjä-vartijalla on vaatetuksessaan vartijan tunnukset.

  • Vuorot toteutetaan ulkoistuspalveluna ja työntekijät rekrytoidaan StaffPointin rekrytointiprosessin mukaisesti.

  • StaffPoint vastaa työntekijöiden koulutuksesta ja osaamisen ylläpidosta Poliisihallituksen vaatimusten mukaisesti.