Skip to main content
Asiakascase Lapland Hotels Saaga
Takaisin

Lapland Hotelsia ei työntekijäpula uhkaa – osaajia löytyy ulkomailta asti

Brittituristit valtaavat Lapin jouluna ja kevättä kohti mentäessä rinteet täyttyvät hiihtolomalaisista. Silloin hotelleissa on oltava riittävästi työvoimaa kattamaan sesongin tarpeet.

Lapland Hotels -hotelliketjuun kuuluvalla Lapland Hotels Saagalla ei ole ollut ongelmia työntekijöiden saatavuudessa, koska se on turvautunut StaffPointin apuun. Osaajia on tuotu henkilöstöalan palveluyrityksen avulla ulkomailta asti, sillä kotimaasta innokkaita sesonkityöläisiä ei välttämättä löydy tarpeeksi.

Ylläksellä sijaitseva Lapland Hotels Saaga on perinteinen talvisesonkina kukoistava hotelli, jossa on 80 huonetta ja noin satakunta huoneistoa. Hotellin ja siihen kuuluvan kylpylän pyörittäminen sekä päivittäin tarjottava aamiainen, lounas ja päivällinen sekä bistro ja À la carte -ravintola työllistävät kiireisimpinä aikoina useita kymmeniä työntekijöitä.

Suurin osa hotellin työntekijöistä on löytynyt StaffPointin kautta. Yhteistyön ansiosta työntekijäsaatavuudesta ei ole tarvinnut huolehtia ja osaajia on saatu kätevästi myös ulkomailta.

HR-kumppanista suuri apu

StaffPoint on tehnyt yhteistyötä Lapland Hotels -hotelliketjun kanssa vuodesta 1998 lähtien. Hotelliketjuun kuuluu Saagan lisäksi 16 muuta hotellia, viisi hiihtokeskusta ja ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris. Vuosittain hotelliketjuun rekrytoidaan StaffPointin kautta noin 1000 työntekijää. Ulkomailta on tullut yleensä 10 prosenttia työntekijöistä, mutta määrä on kasvamassa.

Lapland Hotels Saagan ravintolapäällikkö Milla Nahkiaisoja kertoo, että rekrytointiin ja henkilöstöasioihin liittyvä kokonaisuus on niin suuri, että sen hoitaminen itse olisi täysin mahdotonta – ja niitä tuskin edes osattaisiin hoitaa yhtä sujuvasti.

"Ei meillä itsellämme olisi edes kanavia löytää niin hyvin työntekijöitä, varsinkaan ulkomailta. Lisäksi etenkin toisista maista tulevien työntekijöiden kohdalla pitää huolehtia tietyistä lakipykälistä, vero- ja maahanmuuttoasioista ynnä muista sellaisista, joista tavallisella ravintolapäälliköllä ei ole paljon asiantuntemusta", Nahkiaisoja listaa.

Kun StaffPoint hoitaa tarpeellisen byrokratian, hotellin arjessa ei varsinaisesti huomaa eroa ulkomaisten ja suomalaisten työntekijöiden välillä. Ainoastaan vuorolistat pyritään tekemään niin, että jokaisessa vuorossa on suomen kielen taitoisia työntekijöitä. Kielitaidon puutteesta on harvoin haittaa, sillä etenkin jouluna ja tammikuussa myös suuri osa asiakkaista tulee ulkomailta.

"Yleensä sesongin alussa ulkomailta tulevilla työntekijöillä voi olla hieman hankaluuksia anniskelun kanssa, koska Suomen anniskelulainsäädäntö eroaa monien muiden maiden käytännöistä. Ulkomailta tulevat työntekijät ovat yleensä kuitenkin hyvin motivoituneita ja he kokevat, että Suomessa työntekijöistä pidetään parempaa huolta", Nahkiaisoja selittää.

Sesongin perässä pohjoiseen

Lapland Hotels Saagaan osaajia on tullut Suomen lisäksi muun muassa Virosta ja Puolasta. Osa on saattanut asua Suomessa jo valmiiksi, osa muuttaa pohjoiseen varta vasten töiden perässä.

Oikeat osaajat valitaan videohaastatteluiden perusteella, joten rekrytointi hoituu kätevästi myös pitkien välimatkojen päästä. Sesonkiin tuleville työntekijöille asunto voidaan järjestää työn puolesta, mutta he maksavat siitä vuokraa.

"Rekrytointiprosessi on meidän kannaltamme todella kätevä, kun StaffPoint hoitaa palkkaamisen. Saan sähköpostilla linkit videohaastatteluihin, joiden avulla voin valita sopivimmat henkilöt. Kokonaisuus on todella toimiva", Nahkiaisoja kiittelee.

HAASTEET LÄHTÖTILANTEESSA:

  • Lapin sesonkeihin tarvitaan paljon työvoimaa
  • Osaavan työvoiman ja varsinkin esimiestasoisen henkilökunnan löytäminen on haasteellista. Alan imu vetää kasvukeskuksiin, joissa aukeaa viikoittain uusia paikkoja.
  • Suuret ja sesonkiluonteiset rekrytoinnit ovat työläitä

MUUTOKSET JA NIIDEN HYÖDYT:

  • Ulkomailta tuotavien osaajien ansiosta työntekijöistä ei ole pulaa
  • Työntekijöitä löydetään helpommin ja laajemmalta alueelta; osaajien tuonti ulkomailta ei välttämättä onnistuisi ilman asiantuntevaa HR-kumppania
  • Rekrytointiprosessit eivät vie paljon ravintolapäällikön aikaa ja ne hoidetaan laadukkaasti StaffPointin toimesta