Skip to main content
ALSO Finland
Takaisin

Työntekijäpoolit takaavat ALSO Finlandille oikeanlaisen osaamisen tilanteesta riippumatta

ALSO Finland on ICT-tuotteiden markkinapaikka, joka panostaa muun muassa laadukkaisiin tuotteisiin, ammattimaisiin palveluihin, sähköiseen kaupankäyntiin, pitkälle automatisoituihin varastopalveluihin ja nopeaan toimitusketjuun.

Toiminnan luonteen takia on olennaista, että oikeanlaista osaamista on saatavilla silloin kuin sitä tarvitaan. Siinä StaffPoint on ollut tukena.

ALSO Finlandin liiketoiminnan kolme olennaisinta kivijalkaa ovat volyymi-, ratkaisu- ja palveluliiketoiminta. Lähemmäs 250 työntekijää työllistävä yritys on tehnyt yhteistyötä StaffPointin kanssa useamman vuoden ajan erityisesti volyymiliiketoiminnan ja myös palveluliiketoiminnan alueella.

Liiketoiminnan kannalta on tärkeää, että ihmisiä saadaan tarvittaessa töihin lyhyelläkin varoitusajalla. StaffPointin työntekijäpoolit ovatkin olleet korvaamaton apu.

”Meillä on kymmeniä eri tehtäviä ja työpisteitä. On todella olennaista, että meillä on jokaisessa kustannuspaikassa riittävä osaaminen. Volyymit päivätasolla vaihtelevat paljon, ja eri funktioissa on oltava erilaista osaamista eri aikaan”, kertoo ALSO Finlandilla esiasennus- ja logistiikkapalveluja johtava Mikko Eronen.

Pitkän aikavälin suunnittelusta nopeisiin vaihteluihin

Työntekijäpoolit toimivat sekä pitkän aikavälin vuorosuunnittelussa että nopeiden päivittäisten tarpeiden täydentämisessä. ALSO Finlandilla käytetään dataa tarpeiden ennustamisessa, mutta silti työntekijöitä tarvitaan usein myös lyhyellä varoitusajalla vaihtuviin tilanteisiin, joihin ei voi varautua etukäteen.

”Käytännössä toiminta on organisoitu siten, että meillä on tietty työntekijäpooli, josta tilaamme työntekijöitä ennakkoon viikkotason suunnitelmalla tai samana päivänä tasaamaan piikkejä. Pooli mahdollistaa pidemmän aikavälin suunnittelun sekä joustovaran päivittäisiin tilanteisiin”, Eronen sanoo.

Poolin kokoa ja tarpeita arvioidaan Erosen mukaan yhdessä StaffPointin kanssa. Poolissa työskentelee noin 60 henkilöä, jotka toimivat ALSO Finlandilla erilaisissa tehtävissä, esimerkiksi trukkikuskeina, pakkaajina, varastototyöntekijöinä ja esiasentajina.

”Tarkkailemme poolin käyttöä ja riittävyyttä, ja tarvittaessa lisäämme määrää. Keskustelemme aktiivisesti asiasta StaffPointin kanssa.”

Yhteistyö ja myStaff keventävät työtaakkaa

Työntekijäpoolien hallinnoimisessa ja vuorojen täyttämisessä käytetään StaffPoint-konsernin omaa myStaff-toiminnanohjausjärjestelmää ja tarvittaessa palvelukeskuksen apua.

”Jos vuorot eivät täyty myStaffin kautta, niin palvelukeskus pyrkii vielä löytämään vuoroihin tekijät. Tuntuu, että meidän kanssa on tehty loistavaa yhteistyötä, ja olemme olleet siihen erittäin tyytyväisiä”, Eronen toteaa.

ALSO Finlandilla päätettiin aikoinaan kääntyä StaffPointin puoleen, koska ratkaisu oli kustannustehokkain ja joustavin. Sen lisäksi, että työntekijäpoolien avulla kiinteitä kuluja on pystytty muokkaamaan muuttuviksi, yhteistyö on auttanut myös hallinnollisten palvelujen toteutuksessa.

”StaffPoint on tuonut taloudellista hyötyä ja joustavuutta. Yhteistyön ansiosta olemme pystyneet myös automatisoimaan asioita”, Eronen summaa.

HAASTEET LÄHTÖTILANTEESSA:

  • Volyymi on vaihtelevaa ja työmäärää on usein vaikea arvioida täysin etukäteen
  • Työntekijöitä tarvitaan vaihtelevuuden takia lyhyellä varoitusajalla
  • Eri työpisteissä vaaditaan erilaista osaamista

MUUTOKSET JA NIIDEN HYÖDYT:

  • Työvuoroihin löydetään kätevämmin työntekijät
  • Työntekijäpoolit ovat tuoneet toimintaan lisää joustavuutta
  • Kiinteitä kuluja pystytään yhteistyön avulla muuttamaan muuttuviksi
  • Toiminnan automatisointi on edistynyt