Siirry sisältöön
Asiakascase Savon Taksidata
Takaisin

Lyhytaikainen apu kasvoi kattavaksi yhteistyöksi – StaffPoint löytää osaajia taksinvälitykseen Savossa

Vuonna 2005 Savon Taksidata halusi kokeilla HR-yrityksen palveluita, kun lisätyövoimalle oli hetkellisesti tarvetta. Sittemmin yhteistyö StaffPointin kanssa on kasvanut merkittävästi ja venynyt jo reippaasti yli 10 vuoden ajalle.

Kun Savon Taksidatassa alun perin pohdittiin sopivaa vuokratyövoiman tarjoajaa yllättävään työvoiman tarpeeseen, yhteistyökumppaniksi valikoitui StaffPoint, sillä se toimii myös yrityksen kotikaupungissa Kuopiossa. Sen jälkeen kokeilu laajentui kattavaksi yhteistyöksi ja tällä hetkellä yrityksen palveluksessa Puijonlaaksossa ahertaa 19 henkilöä, joista yli puolet on rekrytoitu StaffPointin kautta.

"Meillä ei ollut taustoja henkilöstöalan palveluyrityksen kanssa toimimisesta, lähdimme aluksi vain kokeilemaan millaista se on. Sittenhän toiminta kääntyi toisin päin, nyt meillä on enemmän vuokratyöntekijöitä kuin omia", kertoo Minna Grön, Savon Taksidatan toimistopäällikkö.

Savon Taksidatalle tehdään yleensä ainakin kaksi rekrytointia vuosittain, keväällä ja syksyllä. Useimmiten kerralla rekrytoidaan useampi henkilö erityisesti taksinvälitystehtäviin. Työhön tarvitaan taustakoulutus, joten onnistuneilla rekrytoinneilla varmistetaan osaamisen säilyminen talossa.

Päämääränä löytää parhaat osaajat

Rekrytoinnissa StaffPointin vastuulla on kokonaan muun muassa alkukarsinta, puhelinhaastattelut ja videohaastattelujen järjestäminen. Varsinaisiin työhaastatteluihin Savon Taksidatan ja StaffPointin edustajat valitsevat sopivat henkilöt yhdessä.

"StaffPoint katsoo sitä, ketkä kannattaisi ottaa tänne töihin ja me mietimme, ketkä soveltuisivat työhön parhaiten. Kutsumme muutaman potentiaalisen hakijan yleensä tutustumaan toimintaan, sillä työn todellisuutta ei näe ulkopuolelle. Sitten heidän kanssaan jutellaan vielä tarkemmin. Prosessissa on monta vaihetta, mutta näin pyrimme siihen, että meille löytyy parhaat henkilöt", Grön sanoo.

StaffPointin avulla tehdyt rekrytoinnit ovatkin usein menneet nappiin. Siitä kielii jo sekin, että yksi StaffPointin rekrytoima työntekijä on ollut talossa käytännössä yhtä kauan kuin yhteistyötä on tehty, eli 12 vuotta.

"Kyseiselle työntekijälle tarjottiin mahdollisuutta siirtyä suoraan yrityksemme palvelukseen, mutta hän halusi jatkaa StaffPointin palkkalistoilla. Meillä on toiminnassa ajatuksena se, että oli omilla tai StaffPointin listoilla, samat edut kuuluvat kaikille ja heitä kohdellaan samalla tavalla", Grön selittää.

Tukea kaikissa käänteissä

Grön kuvailee yhteistyötä StaffPointin kanssa toimivaksi, helpoksi ja käteväksi. Aina on voinut luottaa siihen, että osaavia ja sopivia henkilöitä löytyy oikea-aikaisesti.

StaffPointilta saa myös tarvittaessa tukea, oli tilanne minkälainen tahansa.

"Jos tarvitsemme uusia työntekijöitä, ei tarvitse kuin sanoa siitä StaffPointille ja rekrytointiprosessi käynnistyy. Pienimmästäkin asiasta voi soittaa ja yhteyshenkilöllä tuntuu aina olevan aikaa hoitaa meidän asioitamme ja keskittyä niihin, vaikka hänellä olisikin kiire", Grön kiittelee.

HAASTEET LÄHTÖTILANTEESSA

  • Olennainen tarve työntekijöille
  • Työhön tarvitsee olla taustakoulutus, joten henkilöiden löytäminen tilapäisiin työvuoroihin oli vaikeaa
  • Rekrytointiprosessit ja esimerkiksi sairaslomien aiheuttamat järjestelyt veivät paljon aikaa

MUUTOKSET JA NIIDEN HYÖDYT

  • Osaavan työvoiman rekrytoiminen on helpompaa
  • Työntekijöiden palvelut, esimerkiksi työterveys, ovat parantuneet entisestään
  • StaffPointin yhteyshenkilö on aina tarvittaessa apuna henkilöstöasioissa
  • Palkka- ja henkilöstöhallintoon liittyvä työtaakka on pienentynyt huomattavasti

Yksi tärkeimmistä työelämän valinnoista on, kenet valitset yrityksesi palvelukseen. Onnistuneet rekrytoinnit ovat toimintamme ydintä. Lue lisää rekrytointipalveluistamme tästä!